Gammal farlig ull

IMG_2209Malsäkrad eller malbehandlad ull låter ju bra, eftersom du då slipper angrepp av mal eller pälsänger. Men se upp för är det en gammal filt eller ett gammalt garn kan det vara direkt skadligt.

Under 40-talet kom giftet DDT (som vi idag vet är väldigt giftigt) det användes till allt möjligt i jordbruken, i hemmen, inom vården. Utvecklaren av DDT Paul Muller fick också Nobelpriset i medicin 1948 – och DDT sågs som Guds gåva till mänskligheten. Idag vet vi bättre och DDT klassas nu som en av de farligaste miljögifterna. Och långvarig exponering av DDT kan ge diabetes, cancer, störd menscykeln och för tidigt födda barn. Inte särskilt mysigt alltså.

Vad som är mysigt är ju att gosa in sig i en mysig filt eller tröja i ull. Men vad få vet är att DDT (som användes till allt) också användes för att behandla ylleprodukter från 40 till 70-talet.* Oftast inte direkt under namnet DDT men under Mitin, eller bara genom märkningar som ”malsäkrat”, ”mothproofed fol life” eller ”maläkta”.

Ull och ylle kan också vara behandlade med Eulan, det är inte fullt lika giftigt som Mitin men är även det ett miljögift. Så hur mycket du än älskar gamla loppade yllefiltar så undvik de som är märkta med Eulan, Mitin, eller malsäkrade på något sätt.

Men nu tänker ni säkert att det ju var länge sedan och att giftet rimligtvis borde gå att tvätta eller vädra ur. Nu är jag ingen expert på området men de som är det säger att det inte bör gå. Medlet är tillsatt för att vara verksamt under en lång tid (mothproofed for life) och är således starkt bundet till fibern. DDT har en nedbrytningstid i jord på 15 år och snabbare i vatten, så över tid så kommer giftinnehållet att minska men inte försvinna.

En mycket populär yllefilt på second handmarknaden är Tidstrands filtar i serien Snark, formgivna av Viola Gråsten. De är också väldigt fina, men tyvärr behandlade med mitin, alltså innehåller de DDT. Och just nu är jag glad att jag inte har en sådan hemma så behöver jag inte ta ställning till om den ska slängas eller inte. Men om jag satt på en gammal fin Viola Gråsten så skulle jag nog välja att bara använda den utomhus att sitta på och undvika att kura in mig i den.

*Sverige var först i världen med att förbjuda DDT, 1969. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den direkta effekten är visserligen näst intill obefintlig, men en långvarig exponering för ämnet har visat sig ge allvarliga skadeverkningar. Bland annat har man kunnat koppla DDT till diabetes, cancer i bukspottskörteln, störd menstruationscykel och för tidigt födda barn. Man har även visat att foster som utsätts för höga koncentrationer av DDT och DDE kan få försämrat immunförsvar och svårigheter med att läsa och skriva.

3 tankar på “Gammal farlig ull

  1. Ja ha, det var ju inte bra. Men om man då har gjort bort sig och stickat en kofta i gammalt garn som är malbehandlat. Går det att på något sätt få bort det – tvätta, vädra? Eller det är kört och bara att slänga?!

    • Hej Mia.
      Jag har nu uppdaterat inlägget med lite info om halveringstider av DDT och annat.
      Jag är ju ingen expert på området, men tyvärr så säger de som är det att giftet är så starkt bundet till fibern att det inte går att tvätta eller vädra ur. Kanske kan du göra något annat av koftan? Göra om den till någon typ av textil som du inte bär på kroppen och som används utomhus?

      Jag är lessen att jag inte kunde ge dig ett roligare svar 😦

      Hälsningar
      Anna-Lisa

      • Tack så mycket för svaret. Det var ju inte så muntra nyheter, jag var sjukt nöjd med koftan och tyckte att jag fått till den superbra. Men jag har inte använt den så mycket eftersom jag tyckt att den luktat lite märkligt, (jobbat ca ett halvår i en sjuk byggnad, så jag är lite känslig). Jag får väl repa koftan och göra sittunderlag av den, så blir den till någon nytta.

Lämna en kommentar