Varför är Jan så rädd för slöjd?

Jag börjar med att citera

 samt även söka nya vägar till mer skoltid – fler lektioner eller att skippa slöjden till förmån för extra lektioner i svenska.

Folkpartiet försöker lösa segrationen inom skolan. Och Svenska Dagbladet hejar på men tycker de kan komma med fler förslag.

I artikeln ser man en klar bild av synen på slöjd. Den är inte kunskapsbringande, utan just något man kan skära ner på för att öka, just det – skoltid.

Vill bara tala om att slöjden och skapandet är viktigt för utvecklingen av hjärnan för alla barn. Att till exempel längdmåtts-begrepp tenderar att bli långt mer begripliga både på ett språkligt och ett matematiskt plan om man faktiskt får chansen att mäta något och omsätta måtten i praktik. En vanlig missuppfattning om slöjden är att det handlar om att tillverka produkter. Det gör det inte, det handlar om att förstå processer och lösa problem. Då kreativitet och problemlösning efterfrågas bör även våra skolpolitiker bli införstådd med vad slöjdämnet innefattar.

Egentligen tycker jag sökandet efter fler svenskalektioner på bekostnad av slöjd är mest beklagligt ur en språklig synvinkel. Synen på språket är så snäv, som att språk är något som bara kan läras ut bakom en kateder. Inte prat, inte förmedling, inte förmågan att ta till sig en beskrivning, inte förmågan att verbalisera ett problem, för att inte tala om alla begrepp som finns inom slöjden som man går miste om. Begrepp som behövs i livet efter skolan, ett liv som skolan borde ha som ambition att förbereda en för, även om man inte vill bli ingenjör.

Oj, vad han tänker. Oj, vad hon räknar sig.
Bilden från Nordiska museet. Foto: Karl Heinz Hernried.

7 tankar på “Varför är Jan så rädd för slöjd?

  1. Efter vårt korta uppeldande gick jag ut en sväng och tänkte på det här. Självklart håller jag med dig men det är inte bara det. De med resurser ska lägga ut sin tvätt, sitt lagande, sitt ta hand om på någon annan som gör det väldigt billigt. De andra, med små ekonomiska medel kan inte heller något, det gör inget, de kan äta all sin mat på snabbmatsrestaurang, bära billigt producerat skräp och köpa nytt igen och igen. Alla producenter skrattar hela vägen till banken, hjulen snurrar och inget är ett dugg hållbart. Jag vet inte om jag hoppats att Björklund skulle ta ansvar för miljön!?men någon jävel kan väl höja rösten. Och det vet ju du som jag att i varenda skoluppdrag man har framför näsan dillar de om miljö och hållbarhet, fast just ja, skolan är bara ord skrivna av vuxna som vill verka duktiga.

  2. Mycket bra skrivet Anna! Blir så less på denna diskussion. Undersökningar och forskning visar på att praktik är nödvändigt för kunskapsutveckling men endå diskuteras detta med slöjdens nödvändighet hela tiden! Grrrr!

    Kram på dig! 🙂

  3. Bra skrivet och så helt rätt. Har jobbat i skolan i 30 år och ser nu hur lärarna stressar sig mer och mer för att uppnå alla mål för alla elever. Detta innebär att de blir mer och mer försiktiga med att jobba praktiskt, tematiskt, att hitta nya vägar för lärandet. Att då minska på slöjden och andra praktiska ämnen är förödande för många elever. Jag ser också en ovana att arbeta med händerna hos flera elever, att vara praktisk, att hitta lösningar praktiskt m. m. Vad vill vi ha för vuxna i framtiden egentligen? Ska alla sitta vid en dator och sköta världen, eller…?

  4. Pingback: Om andras skapande | NUSSE

  5. Så rätt Anna, detta är ungefär lika korkat som att minska antalet idrottstimmar.

    All forskning visar väl på att teori blandat med praktik är det bästa för människans utveckling.
    Vad händer med ”barnen” om de Korvstoppas med kunskap utan att få agera fysiskt, antingen i form av idrott eller slöjd?

  6. Ja det är så konstigt att de inte ens fattar att det även är baskunskaper.vilket ger en kunskap i matematisk, problemlösning och också är vår historia, ett arv som vi har skyldighet att förmedla……. det känns som att hoppa över att skriva med penna och bara börja skriva med dator

Lämna en kommentar